tirsdag den 28. september 2010

Lilleper hue til moderen.




Kopien af Esters hue til mor er færdig strikket. Og nej... jeg ser ikke helt lige så lækker nuttet ud !
Men det er ikke bare denne hue, det er alle huer der får mig til at se pænt noller ud.

Hvis der er andre der skulle være interesseret i at tulle rundt i vinteren som en lilleper look-alike, så er her en kort strikkevejledning :

Jeg slog 112 masker op og strikkede 2r, 2v til ribben var 4-5 cm. Da jeg gik over til glatstrik tog jeg 10 masker ind ( så vidt jeg husker var det 10 ) Og så strikkede jeg ellers rundt og rundt og rundt. Da hele arbejdet målte 14 cm fandt jeg 5 punkter fordelt rundt på huen hvor jeg begyndte at tage ind. 1 maske ind for hvert punkt, på alle omgange. 4 cm senere fandt jeg yderligere 4 punkter at tage 1 maske ind på, per omgang. Altså 1 maske tages ind på 9 punkter pr. omgang. Da der var ganske få masker tilbage smuttede jeg garnet gennem de sidste og lukkede til.

Derefter " samlede " jeg 66 masker op langs huens ribkant og strikkede 5 pinde glatstrik for derefter at lukke af, men lod 21 masker stå tilbage til hver øreflap.
Øreflapperne strikkede jeg glatstrik, og tog en maske ind i begyndelsen og slutningen af hver pind. Da der var 7 masker tilbage lukkede jeg af.

Til sidst lavede jeg en dulle og satte fast i toppen.


Phew sikke en smøre. Sådan en strikke-vejledning har jeg ikke prøvet at lavet før... så tilbagemeldinger er meget velkomne, for giver den overhovedet mening ?

Hvis jeg skulle lave den på ny, ville jeg nok lave større øreflapper og dulle. Men det er jo smag og behag.

Sidste problemstilling : Hvordan hulan får man en cykelhjelm ned over sådan en hue.

4 kommentarer:

  1. Fin hue!

    Med hensyn til cykelhjelmen, så tror jeg desværre ikke det lader sig gøre ;)

    Jeg tænker at man måske kan finde en tynd uldhue - og man kan også få sådan nogle dimser, der kun sidder på ørerne i sportsforretninger. Vældigt smart omend ikke helt så hyggeligt som en hjemmestrikket hue :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  2. Hm, måske sådan en elefanthue som Ester også har. Jeg kommer til at se stang smart ud :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...